background

Thursday 3 November 2011

Solat Dhuha

Antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sendiri ialah sembahyang sunat Dhuha. Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya.
Dalam riwayat yang lain Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda yang maksudnya :     
" Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah ( sebagai ganti ) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat sembahyang Dhuha ."

( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )





Kepada ana dan pelajar-pelajar semua..jom kita gunakan masa yg terluang ini utk memperbanyakkan amal. Sebagai pelajar kita rasanya lebih banyak kesempatan dan masa untuk mengerjakan solat sunat dhuha ini jika dibandingkan dengan mereka yang telah bekerja. Akan ada hari2 kuliah kita yg hanya di sebelah petang shj. Ataupun pd hari2 minggu..kita byk masa yg terluang. Sebelum ni..ana pun lalai..mls nk buat solat dhuha ni. Jarang sgt2 lah...sbulan tak  sekali pun kot. Sekarang Alhamdulillah ana rs rajin sikit..jd ana postkan psl dhuha ni sbb ana nk hafal doa solat dhuha ni..sambil tu ana share la dgn kawan2..sapa yg terbaca ni.semoga diberi keberkatanNYA.

No comments:

Post a Comment